Marriage Encounter

Sinds 1976 organiseert Marriage Encounter allerlei activiteiten die bijdragen aan betere huwelijken en relaties. De bekendste zijn onze ME&WE Relatieweekenden, waarin je kennismaakt met een verfrissende methode om op een nieuwe manier te communiceren.

Al een ME&WE relatieweekend gedaan? Dan zijn er nog allerlei mogelijkheden om je relatie te verdiepen. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een dialooggroep (van ongeveer vier stellen uit jouw buurt die regelmatig bij elkaar komen). Of doe mee aan een ander weekend of een themabijeenkomst.

Geschiedenis

Marriage Encounter is een wereldwijde organisatie, ontstaan in Spanje. In de jaren vijftig liet Gabriel Calvo, een katholiek priester, 28 echtparen een weekend lang schrijfopdrachten maken. En … het werkte! Door de vragen kwamen de partners met elkaar in gesprek. Er kwam iets op gang. De methode is later uitgebreid met inzichten van psychotherapeuten en op basis van jarenlange ervaring. Sinds 1976 zijn er in Nederland een protestantse én een katholieke organisatie van Marriage Encounter.

Help je mee?

Stichting Protestants Marriage Encounter is een vrijwilligersorganisatie. Hoe belangrijk ons werk ook is, we zijn afhankelijk van giften. Geef je om relaties? Steun ons dan met een gift.

Of maak jouw bijdrage over naar:
NL95 INGB 0001 8902 95 t.n.v. Stichting Prot. Marriage Encounter Nederland

Logo CBF erkend goed doel
Poppetjes

Organisatie

Onze organisatie bestaat uit een aantal teams:

Jaarverslag en beleidsplan

Benieuwd naar onze activiteiten in 2023? Lees hier ons jaarverslag.

Of ben je benieuwd naar onze plannen voor de komende jaren? Lees dan ons beleidsplan of kijk naar de samenvatting op deze factsheet.

Hier staat ons Protocol Grensoverschrijdend Gedrag.

Lees hier de akte van Oprichting van de Stichting Protestants Marriage Encounter Nederland van 1984 en hier de statuten wijziging van 2007 voor artikel 5 en 6.

Trends Marriage Encounter 2014 – 2024

Een feestje van openheid en positieve energie”, “belangrijke verdieping op een goed moment in onze relatie” en “superfijn weekend, we willen meedoen met de bruggroep” zijn slechts enkele van de vele tientallen reacties van stellen die Basisweekend hebben gevolgd. Dat is het goede nieuws: protestants Marriage Encounter heeft nog steeds goud, dít goud, in handen. Van slecht nieuws spreken we niet meer, wel van uitdagingen. En er liggen een paar mooie uitdagingen op ons allemaal te wachten.

Huh?! Op ons allemaal? ! We hebben toch twee nieuwe voorzitterskoppels, een nieuw penningmeester- en secretaris-koppel en de overige lege plekken in het Landelijk Team zijn ook opgevuld. Plus nog de ruim 40 actieve stellen die zich op allerlei manieren inzetten? Ondanks al dat goede nieuws van zoveel super-creatieve en actieve mensen is het tóch: uitdagingen voor ons allemaal. Want ze zijn groot. Lees maar.

Nu wordt het genieten voor liefhebbers van getallen en trends, dus veel leesplezier. Anderen zullen iets meer doorzettingsvermogen nodig hebben (je kúnt dit!) en je zult zien: het helpt bij het nadenken over onze uitdagingen. Het volgende gaat over hoe aantallen en leeftijden van deelnemende koppels aan het Basisweekend zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Dat is het gekleurde deel “Leeftijdsopbouw”. En daarna wat getallen langs welke weg stellen zich opgeven voor het Basisweekend. Dat heb ik “wervingsmethoden” genoemd.

LEEFTIJDSOPBOUW DEELNEMERS 2015 – 2024
81 71-80 61-70 51-60 41-50 40 * 30 onbe-

kend

partner TOTAAL

mei-15

10

31

149

134

83

31

 

56

7

501

feb-20

11

59

123

100

61

25

 

59

5

442

dec-21

12

68

115

98

56

17

 

51

5

422

dec-22

6

67

101

83

50

19

 

32

8

366

dec-23

10

69

100

84

50

17

5

33

10

379

dec-24

9

61

95

71

38

19

8

24

7

332

WERVINGSMETHODEN 2014 – 2024

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Juli 05

2023

2024

Familie

5

3

3

4

4

6

4

1

8

5

Persoonlijke relaties

23

10

20

19

18

15

8

6

10

20

Sociale media

2

2

6

5

5

4

11

16

Papieren media

1

1

1

3

Promotieactiviteiten

3

5

1

1

10

Overige

1

1

1

5

TOTAAL PER JAAR

35

13

31

31

29

26

12

12

29

59

Wat moeten we hier van vinden? Eerst maar eens kijken of we er chocola van kunnen maken. 

  1. Aantal deelnemende koppels van 2015 tot en met 2024*

Het aantal koppels (9) boven de tachtig blijft zo goed als stabiel

Het aantal koppels van 71 – 80 jaar (61) is na een piek in de jaren 2021-2023 verdubbeld

Het aantal koppels van 61 – 70 jaar (95) is met ruim een derde gedaald

Het aantal koppels van 51 – 60 jaar (71) is met bijna de helft gedaald

Het aantal koppels van 41 – 50 jaar (38) is met ruim de helft gedaald

Het aantal koppels van 31 – 40 jaar (19) is stabiel**

Het aantal koppels van 21 – 30 jaar (8) is van 2023 – 2024 1,6 maal zo groot geworden.

Daarnaast zijn er nog

  • 7 koppels waarvan de partner is overleden
  • 24 koppels waarvan we de leeftijden niet weten

Het totaal aantal koppels is gedaald van 500 naar 332

* In de jaren na 2015 is het deelnemersbestand ontdaan van niet meer betrokken deelnemende koppels)

** tot en met 2022 vielen hieronder ook koppels van 21 – 30 jaar, daarna zijn deze groepen gesplitst)

Is de chocola een beetje te pruimen? Zoet genoeg? Of toch nog wat bitter?

Wat hebben we er de afgelopen jaren met z’n allen aan gedaan? Dit:

  1. Waardoor melden stellen zich aan bij ME.

Persoonlijke relaties zijn door alle jaren heen het effectiefst, de laatste drie jaar direct gevolgd door sociale media. Familierelaties werden in 2024 door promotieactiviteiten van de derde plaats verdrongen.

In 2023 heeft ME werving via social media professionele ondersteuning ingehuurd van theotherone. Daarover meldt het Jaarverslag over 2023:

Social Media:
Er is in het afgelopen jaar beperkt aandacht geweest voor Twitter / X en LinkedIn. We hebben ons vooral gericht op Instagram en Facebook. Hierbij hebben we een deel van het jaar professionele ondersteuning gehad. Het Instagram account dat in 2021 is gestart had aan het eind van dit jaar 245 volgers (141 meer dan in 2022).

https://www.instagram.com/marriageencounternl/

Ons Facebook account heeft 397 volgers (+12). Het aantal volgers op Twitter is stabiel: 43.

Het aantal volgers op linkedIn is 18.

André Lensink voegt hier nog aan toe dat het heel lastig is vast te stellen wat X ons heeft opgeleverd. Veel berichten bereikten slechts enkele tientallen gebruikers. Andere soms een paar honderd gebruikers. Onze aankondiging dat we het CBF keurmerk hebben ontvangen leverde ongeveer 1200 gebruikers op. Maar we weten niet met hoeveel aandacht de gebruikers onze berichten hebben bekeken en of ze er daadwerkelijk iets mee hebben gedaan.

Nu neem ik zelf de pen weer van André over. Het effect van het werk van theotherone op het aantal aanmeldingen van nieuwe weekend-deelnemers is niet echt (of echt niet) te zien: zowel in het jaar vóór 2023 als het jaar erna geven meer koppels aan via sociale media voort een ME-weekend te hebben gekozen dan in 2023. Wat denk jij?

  1. Geen advies

Duidelijk is dat met deze trends er wat moet gebeuren. Want ME heeft koppels (én niet in het minst hun kinderen!!) veel te bieden. Nu sta ik, beste lezer, aan de verleiding bloot om met adviezen te komen hoe we meer deelnemers zouden kunnen krijgen om te boeien en te binden. Om te voorkomen dat ik dat toch ga doen en jou het gras voor de voeten wegmaai, laat ik het bij één advies: Mijn advies zou zijn dat ieder die zich bij protestants Marriage Encounter betrokken voelt laat weten wat zij of hij als visie voor de toekomst heeft.

Bel of mail of postduif de redactie plat met je adviezen. Dan zal de ME-chocola de komende jaren voor veel nieuwe en ‘oude’ stellen opnieuw goudomrand en heerlijk zijn.

Kees Buist, fondsenwerver Marriage Encounter.